Onlangs las ik het boek You are a badass van Jen Sincero – een geweldig boek voor (vrouwelijke) ondernemers over het veranderen van je mindset! En één hoofdstuk vond ik, in het kader van druk zijn en uitbesteden, toch wel het delen waard! Namelijk het hoofdstuk over overwhelm (overweldiging).

Als ik iets absoluut niet wil, is het wel druk zijn. Mijn vrije tijd is goud waard. Vrije tijd is om te ontspannen, leuke te dingen te doen, of gewoon lekker helemaal niks te doen, nieuwe dingen te ontdekken, te genieten van het leven, je snapt het vast wel. Dat betekent dat ik tegenwoordig zo productief mogelijk probeer te werken en zo nu en dan ook uitbesteed.

En omdat ik hetzelfde voor jou wens, heb ik een korte samenvatting van dat hoofdstuk gemaakt (met hier en daar een persoonlijke toevoeging), zodat jij ook kunt leren om niet meer te druk te zijn.

.

The drama of overwhelm

In het hoofdstuk The drama of overwhelm noemt Sincero drie veelvoorkomende klachten of excuses met betrekking tot de enorme hoeveelheid werk die we onszelf tegenwoordig opleggen en ze legt uit hoe je met een positievere blik naar al die to-do-lijsten kunt kijken.

.

GEEN TIJD

“Ik heb geen tijd” is een veel gehoord excuus. Maar tijd of ‘geen tijd hebben’ is een illusie.

Jen Sincero geeft als voorbeeld het vinden van een goede parkeerplek. Je hebt geen tijd voor het vinden van een parkeerplek en besluit je auto op een laden-en-lossen-plek te parkeren. Wanneer je terugkomt van je afspraak zie je dat je auto een wielklem heeft. Vervolgens moet je drie uur wachten bij de garage, verdwaal je op de weg naar huis en thuis aangekomen zeur je er nog drie kwartier over door tegen je partner.

Dit voorbeeld illustreert dat wanneer je gedwongen wordt iets te doen, is er plotseling wel tijd, oftewel, die tijd was er al, maar je koos ervoor te geloven dat het er niet was.

Of herken je dit? Je hebt een deadline over zes maanden en dus doe je zes maanden over die ene opdracht. Maar had je een week voor dezelfde opdracht gehad? Dan deed je er een week over.

Als je eenmaal doorhebt dat tijd in je hoofd zit, kun je het voor jou laten werken in plaats van er slaaf van te zijn.

.

Zo doe je dat:

.

TOON RESPECT

Als je meer tijd wilt, toon tijd respect! Als je doet alsof tijd niet belangrijk is, dat je tijd kunt verspillen, sluit dat niet aan bij wat je zegt (dat je geen tijd hebt). Behandel tijd als een persoon en heb er een goede relatie mee. Zo creëer je meer tijd in jouw leven en je bent bovendien niet meer één van die onbeleefde personen die altijd te laat komen.

Zelf was ik ook één van die personen (en af en toe nog steeds). Totdat iemand mij een keer zei: “Als iemand te laat komt, heeft diegene geen respect voor mij.” Dat was echt een eye opener voor mij, want zo had ik het nog nooit gezien. Zeker nu ik zelf ook steeds meer bezig ben met zoveel mogelijk vrije tijd te creëren, respecteer ik andermans tijd veel meer!

.

KEN JE VIJANDEN

Wat is jouw favoriete afleiding als je weer eens aan het uitstellen bent? Facebook? Snacken als je niet eens honger hebt? Soms realiseren we ons niet eens dat we zulke slechte gewoontes hebben. Maar zodra je weet wat jouw afleiding is, jouw zwakte, kun je hier wat aan doen en jezelf er tegen beschermen.

Zo heb ik zelf bijvoorbeeld mijn social media apps in een apart mapje naar de laatste pagina van mijn telefoon gezet en staan al mijn notificaties uit. Word ik daar in ieder geval niet door afgeleid!

.

DEEL IN STUKKEN

Deel een grote klus op in kleinere stukken. Ons brein kan namelijk maar een kleine hoeveelheid informatie in een keer verwerken. Een grote opdracht lijkt ineens veel beter te doen als je iedere stap afzonderlijk bekijkt.

Hetzelfde geldt voor tijd. Verdeel je dag in blokken en neem pauzes. Alleen in je pauzes mag je eten of naar de wc. Om extra te ontspannen, ga je niet op social media. Je moet je dan alsnog teveel focussen, waardoor je niet voldoende rust pakt om vol energie aan je volgende werkblok te kunnen beginnen.

.

TE DRUK

Ik denk dat we allemaal wel eens met “Druk!” hebben geantwoord op de vraag hoe het met je gaat. ‘Druk’ is het nieuwe ‘goed’, zegt Sincero. Maar wat is daar nou leuk aan? En welke boodschap zenden we hiermee, vraagt ze zich af. No wonder we all feel like we’re living pinned beneath a giant, cement slab of a to-do list.

.

STOP MET ZEGGEN DAT JE DRUK BENT

En focus je op de leuke dingen die je doet. Toen ik dit las, dacht ik, JA! Er is inderdaad niets leuks aan horen dat iemand druk is. Oké, het hoeft niet altijd over rozen te gaan, maar door je focus te verleggen, word je automatisch al een stuk relaxter. Dus de volgende keer dat je iemand je vraagt hoe het met je gaat op een dag voor afspraken en opdrachten, antwoord je: “Goed! Ik heb toch zo’n leuk lunchtentje ontdekt in mijn pauze / op weg naar mijn afspraak. Ze hebben de lekkerste broodjes!”

.

VRAAG OM HULP

Zie je door de bomen het bos niet meer? Vraag hulp aan iemand die jouw probleem met een frisse en andere blik bekijkt. Professionele hulp welteverstaan. Don’t get money advice from someone who’s as broke as you are. Een professional inhuren zal je op de lange termijn tijd en geld besparen. Je weet wel, goedkoop is duurkoop.

.

REALITY-CHECK

  • Waarom doe je de dingen die je doet?
  • Is het echt nodig dat je het allemaal zelf doet?
  • Kunnen sommige zaken wachten?
  • Kun je iets uitbesteden?
  • En als je het echt allemaal zelf en nu direct moet doen: hoe kun je het leuker maken?

.

PRIORITEITEN STELLEN

  • Maak een to-do-lijst.
  • Wat moet er nu direct gebeuren? Wat kan wachten? Maak hier twee lijsten van.
  • Leg je ‘kan-wachten-lijst’ weg.
  • Wat zijn de belangrijkste taken op de ‘nu-direct-lijst’?
  • Wat zijn de kleine taken?
  • Geef de kleine taken aan iemand anders of bewaar ze voor een ander moment.
  • Besteed je dag aan de belangrijkste taken.

.

Hoe korter de lijst, hoe beter je je voelt. And remember: You’re never gonna get it all done. So stop stressing about it.

.

DELEGATE OR DIE

Als virtual assistant promoot ik natuurlijk dat je bepaalde zaken beter kunt uitbesteden. Deze paragraaf was dan ook mijn favoriet! Delegate or die, zegt Sincero. Wees geen control freak en huur iemand in. Je kunt je bedrijf niet laten groeien (en je zal sneller grijs worden) als je steeds maar probeert alles zelf te doen.

Lees hier 7 andere redenen om werkzaamheden uit te besteden aan een virtual assistant.

Probeer erachter te komen welke taken:

  • je haat,
  • je niet goed in bent of
  • geen tijd voor hebt.

.

En probeer daar iemand voor te vinden.

.

En misschien heb je wel allerlei excuses:

  • Je hebt geen budget.
  • Je denkt dat je het zelf beter kunt.
  • Je bent een control freak.

.

Maar zoals het vaker met excuses is gesteld: het antwoord ligt voor je neus, je kijkt gewoon niet goed genoeg. Je kunt bijvoorbeeld al iemand inhuren voor een half uurtje per week en dit stapsgewijs verhogen.

.

JIJ BENT NUMMER 1

Zet je prioriteiten bovenaan. Bepaalde e-mails, Whatsapp-berichtjes en Facebook zijn géén prioriteiten. Begin de dag met de dingen die gedaan moeten worden. En houd je telefoon op afstand. Die andere persoon kan wel even wachten, want jij staat nu even op nummer 1.

.

UITGEPUT

Denken dat de wereld vergaat als jij vrijneemt, noemt Sincero niet alleen ongezond, maar ook arrogant. De wereld gaat gewoon door als jij even niet werkt. Als je geen vrije tijd neemt, zal je lichaam daar uiteindelijk op reageren: je wordt ziek. Stress veroorzaakt: kanker, hartaanvallen, leveruitval, domme ongelukken, een slecht humeur en het opeens niet meer kunnen ademen. Dingen doen die je inspireren zou sowieso een prioriteit moeten zijn. Wat is anders de zin van het leven?

This is not a luxury reserved for people who are richer, smarter, or less bogged down than you are. It’s a luxury reserved for people who take the time to figure it out and choose to design a more fun-filled life.

Krijg de rust die je nodig hebt en heb plezier, zodat je kunt genieten van dit waardevolle leven.

.

BRON: Jen Sincero, You are a badass