Je bent druk. Je houdt geen tijd over voor je gezin, want je zit nog tot de late uurtjes door te werken. Je bent je focus kwijt en je besteedt je tijd aan de verkeerde dingen. Met als gevolg dat die professionele groei uitblijft! Je doet zo je best. Je werkt zo hard. Want je bent zo druk. Maar weet je wat?

Druk zijn is echt niet meer cool!

Je weet dat er wat moet veranderen. Dat je hulp nodig hebt. Maar hoe dan?

.

Wat is jouw tijd waard?

De reden dat ik werk als virtual assistant, is om er een bepaalde lifestyle op na te houden. Een onderdeel van die lifestyle is dat ik absoluut niet druk of gestresst wil zijn. Ik merk lichamelijk altijd direct wanneer ik gestrest ben en dat is geen pretje. Bovendien vind ik mijn vrije tijd héél belangrijk, want dat is de tijd waarin ik geniet van de wereld om me heen, nieuwe dingen ontdek en vrienden en familie zie. En dat betekent dus dat ik niet 60 uur per week wil werken, ook al zou mij dat financieel meer opleveren, en dat ik ook wel eens wat uitbesteed! En ja, dat kost geld, maar in ruil daarvoor zit ik niet urenlang te prutsen of gefrustreerd te zijn, maar kan ik genieten van mijn vrije tijd. Want dat is ook wat waard!

En een stressvrij leven waarin je optimaal kunt genieten, gun ik natuurlijk iedereen! Want daar wordt de wereld alleen maar mooier van. Daarom geef ik in dit artikel 7 (nou ja, eigenlijk wel meer) redenen waarom jij bepaalde taken ook uit zou moeten besteden en waarom dat helemaal niet duur en ingewikkeld is!

.

GROWTH

Zoals ik al zei, druk zijn is écht niet meer cool. Maar hé! Jij bent toch wél cool!? Dus besteed jij de taken die niet tot jouw core business behoren uit. De vrijgekomen tijd die daarmee ontstaat kun je gaan gebruiken om je bedrijf te laten groeien of jezelf te ontwikkelen. Want dat is toch óók waar het om gaat bij ondernemen, nietwaar? In plaats van je bezig te houden met de administratie of het urenlang moeizaam in elkaar flansen van een PowerPoint met als eindresultaat een onprofessionele presentatie, heb je nu tijd om meer opdrachten aan te nemen, nieuwe producten te ontwikkelen of een toffe samenwerking aan te gaan.

Of je kunt eindelijk een boek gaan schrijven, een opleiding volgen, je verdiepen in dat ene onderwerp waar je al zo lang interesse in hebt of nieuwe vaardigheden aanleren.

.

FINANCIALLY

Je weet dat je hulp nodig hebt in de vorm van een officemanager, administratief of secretarieel medewerker, managementassistent of hoe je het beestje ook wilt noemen. Maar je budget of uit te besteden werkzaamheden is eigenlijk te weinig om iemand in dienst te nemen. Zelfs een parttimer zou nog too much zijn. Daarom neem je dus een freelancer aan. Je betaalt alleen voor de gewerkte uren of het pakket of abonnement dat je afneemt waardoor je gegarandeerd minder betaalt dan een vaste kracht.

Heb jij zo’n 5 tot 10 uur per week hulp nodig? Probeer daar maar eens een parttimer voor te vinden. Bovendien, wat als je een keer minder werk hebt? Een online freelancer is hierin flexibel.

En dan nog eens wat: wanneer je iemand in dienst neemt, heb je een hoop extra kosten. Wat dacht je van: een bureau, een computer en telefoon, überhaupt dus een plek om te werken (en misschien werk jij zelf wel thuis, omdat je veel onderweg bent), pensioenkosten, reiskosten, inkomensverzekering, premies etc. Ondanks dat de meeste freelancers zaken als vakantiegeld, pensioen, bijdrage zorgverzekeringswet of een arbeidsongeschiktheidsverzekering al wel in hun uurtarief hebben opgenomen, kun je er voor een vaste werknemer gerust nog zo’n 25% bij het brutoloon optellen. Kortom: je bespaart op kantoor- en personeelskosten.

.

.

THE PRACTICAL STUFF

Een online freelancer aannemen in plaats van iemand in dienst nemen is niet alleen veel goedkoper, het geeft je ook veel minder administratieve rompslomp, zeker als het maar om een paar uur per week gaat! Ga maar na: wat denk jij dat sneller gaat? Een factuur betalen die jouw online assistent jou heeft gestuurd (een factuur die je vervolgens ook door jouw assistent in je administratie laat opnemen) of het hele proces van contracten maken, loonstroken versturen en uitbetalen via de traditionele manier? (Dat laatste zou je natuurlijk ook kunnen uitbesteden, maar reken dan maar een dubbel maandsalaris voor voor jouw werknemer.)

En hoe fijn zou het zijn als jij op vakantie gaat en er is iemand die jouw telefoontjes en e-mails beantwoordt?

Lees hier hoe je een professioneel telefoonplan kunt inrichten.

Jij lekker aan het chillen op het strand (of whatever je into bent) en jouw assistent die jouw klanten tevreden houdt en ervoor zorgt dat wanneer je terugkomt er geen bergen e-mails op je staan te wachten. Je winkel blijft open en dat geeft jou peace of mind.

.

BODY & MIND

En daarmee kom ik bij het laatste punt, want peace of mind zorgt voor minder stress! Piekeren, je druk maken en druk zijn veroorzaken stress en stress is, zoals we allemaal weten, slecht voor de gezondheid. Het veroorzaakt hoofdpijn, nekklachten, een verminderde weerstand en ga zo maar door. En dan hebben we het nog niet eens over het krijgen van een burn-out. 1 op de 6 Nederlanders krijgt hier last van! Dat wil je toch al helemaal niet? Door uit te besteden creëer je weer ruimte om adem te halen, kun je je weer beter focussen en heb je alles weer under control.

En je gezin / partner / cavia / vriendengroep gaat hier ook heel blij mee zijn! Want je houdt eindelijk vrije tijd over. Tijd om wél ‘ja’ te zeggen tegen die spontane lunchuitnodiging, tijd om je kinderen een verhaaltje voor te lezen of te helpen met hun huiswerk, tijd om je partner te verrassen met een filmavondje zónder laptop en telefoon, tijd om te sporten, mediteren, een boek te lezen of uitgebreid te koken, tijd om, nou ja, je zult het vast wel begrijpen.

Je wordt er ‘gewoon’ een leuker persoon van! Want je komt eindelijk eens op tijd voor je afspraak (daarmee respecteer je ook andermans tijd!), je bent weer met je hoofd aanwezig (mindful) en dat vinden mensen fijn! Trust me.

.

.

SAMENGEVAT

Je bent druk. Maar druk zijn is niet cool.

1. Door uit te besteden heb jij tijd om je bedrijf te laten groeien. Of jezelf professioneel te ontwikkelen.
2. Een online assistent is goedkoper dan een vaste werknemer.
3. En je bespaart op kantoor- en personeelskosten.
4. Je hebt ook minder administratieve rompslomp.
5. En je winkel blijft altijd open, ook als je op vakantie gaat.
6. Een assistent neemt druk en stress weg. Je bent weer in control.
7. Je houdt vrije tijd over. Waar je een leuker persoon van wordt.

Koffie drinken?